VSEOHW.NET - Vše, co chcete vědět o hardware

 
Home > Články > Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod
Nepřihlášený návštěvník

Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod

Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod

Blender je program na tvoření 3D grafiky, je volně stažitelný a díky své volnosti mu přibyly a stále přibývají nové možnosti. Chcete li začít s 3D grafikou legálně bez investic, pak je pro vás nejlepším řešením.

Pro začátek je nejlepší chápat Blender jako prostředí k 3D modelování. Později začnete objevovat další funkce či pokročilé techniky, které jsou v Blenderu zakomponovány. Ať už se jedná o animační editory, texturovací prostředky, nod editory, tak třeba i herní engine nebo particle systém. S novými verzemi přibyla možnost sculptování. Pokud jste začátečníci nezoufejte nad neznámými výrazy. Jednoduše je přeskočte. Není v této fázi nutno rozumět všemu, co Blender umí. Dost chvály. Pojďme se podívat jak Blender co nejlépe zprovoznit.

Jak zprovoznit?

Blender je postaven na programovacím jazyce Python. Pracuje s různými externími skripty, proto je za vhodné nainstalovat nejdříve samotný Python. Pro současnou verzi Blenderu 2.45 instalujte Python 2.5.1 Nejlépe z originálních stránek. Poté až přichází na řadu samotná instalace Blendera. Toho opět doporučuji stahovat z originálních stránek. Budete mít jistotu, že používáte aktuální verzi.

K průběhu samotných instalacích snad není co dodat. Jsou intuitivní a podle standardního rozvržení. Výše uvedený postup platí pro Windows. V Linuxech může instalace Pythonu probíhat více způsoby (kompilováním, použití rpm balíčku). Nebo už může být Python součástí distribuce. Blender jako takový stačí jen rozbalit. Čili v Linuxu je instalace o malinko složitější. Těm, který ho používají by však neměla dělat nejmenší problém.

První spuštění

Nyní již můžete Blendera spustit. Všimněte si, že kromě velkého grafického okna se spustilo i okno s výpisem. Toto okno během práce nevypínejte. Blender by se ukončil a vy přišli o neuložená data. Nyní je Blender továrně nakonfigurován. Pokud proběhlo vše správně, jste v této fázi. Důležité je okno s výpisem.

Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod

Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod

Začneme rozdělováním obrazovky. Já většinou pracuji s tímto rozvržením.

Blender aneb 3D studio zdarma – Úvod

Hlavní věcí, kterou jsem změnil, bylo rozčlenění jednoho pohledu na tři. Uděláte to následovně: Klikněte kolečkem na předěl oken (viz obrázek moje rozvržení) a vyberete split area. Zpětný krok je obdobně. Kliknete na rozdělení, které chcete zrušit a zvolíte join area. V buttons window se pohybujete tažením se zmáčknutým kolečkem. Pokud budete mít radši menší tlačítka, zato ale všechny pohromadě, klikněte někam v buttons window pravým tlačítkem a vyberte Horizontal. Aby se toto vaše nastavení uchovalo do dalšího spuštění zmáčkněte CTRL+U a potvrďte. Nyní ještě máte vloženou kostku. Můžete si ji zkusit vyrenderovat. Pokud jste si omylem něčím nehnuli po stisknutí F12 se vám objeví váš první obrázek. Přes File | Save Image si ho můžete uložit.

Pokud vás tento článek zaujal, můžete se těšit na další podobné. V dalších článcích popíši objektový a editační mód a sami si zkusíte jak jednoduché je vymodelovat vázu.

Shrnutí:

Manipulaci s pohledem(třeba i posouvání nabídek), rozdělování oken probíhá pomocí kolečka. Většinou tahem kolečka a nebo s kombinací se shiftem.

Volba pohledu se provádí na numerické klávesnici:

  • horní pohled - 7
  • boční pohledy - 3, 1 (z boku, ze předu)
  • z kamery – 0
  • vypnutí zapnutí perspektivy – 5
Sponzor článku:
Mall - Nakupujte HW a SW výhodně na

© Petr Nagy
Datum: 19.03.2008 | Oznámkujte článek jako ve škole:
| Průměrná známka: 0 | Zobrazeno: 6074x

 

Komentáře k článku

Pro možnost přidání komentáře k článku se prosím přihlaste.

Související články


Homepage | Články | Download | Slovník | Podpora | O nás | Nahlásit chybu | Validní: XHTML & CSS | Řecko - dovolená | Malý princ