Jak funguje grafická karta
Úvod
Tak v tomto článku jsem si pro Vás připravil něco o fungování grafické karty. Popíši Vám těžkou práci, kterou tento malý strojek o velikosti dvou lidských dlaní vykonává. Pokud tento článek čte méně znalý čtenář, připravil jsem zde náhled:
Tento typ karty co vidíte na obrázku je dnes asi nejrozšířenější na světě. Jedná se op klasickou AGP kartu. Ovšem na dnešní trh se stále víc a víc tlačí typ PCI. Detailnější článek, jak grafickou karu připojit najdete v rubrice „Stavba PC“.
TCC
Funkce grafické karty je převádět elektronická data (jedničky a nuly) na digitální obraz. Obraz je promítán na vaši obrazovku. Ovšem starším grafickým kartám chyběl čip Tcc, který se stará o bezchybný a hlavně rychlejší převod jedniček a nul na digitální obraz. Dříve grafické karty měly rychlost převodu 1450. Dnes grafické karty dosahují rychlosti až 14,950. Tento číselný rozdíl je dán pouze 3 roky.
Paměť grafické karty
Ve většině si této hodnoty všimnete při koupi grafické karty označuje se 32, 64, 128, 256, 512 Mb. Upozorňuji, že například paměť 512 je dnes opravdu extrém.
Ventilace
O ventilaci se stará větráček na horní straně karty. Nachází se přesně nad jádrem grafické karty. U jádra dochází k velkému zahřívání. Při loňských testech se grafická karta nVidia FX 5700 256 bez použití ventilátoru zahřála na 89 Stupňů Celsia. Proto vždy kontrolujte, jestli ventilátor není vysoce znečištěn (zanesen prachem).
Proč byste měli kupovat kartu za 7000 Kč když prodávají i za 2000 Kč
Toto je častá otázka. A je na ní i častá odpověď- dražší karty mají více paměti, lepší výkon Tcc, což zaručuje velmi vysoký výkon. Tento výkon Můžete měřit různými bechmarky jako například 3D mark 03, 05/FPS ultra atd….Rozdíl ve výkonu poznáte například při spuštění graficky náročné aplikace, například hry. Obraz je rozmazaný, pomalý, sekavý, někdy Vám aplikace napíše, že ji nelze spustit. V tuto chvíli Vám opravdu pomůže zakoupit novou, lepší.
Pipelines
Pipeliny jsou základní výpočetní jednotky grafického čipu. Jelikož pracují paralelně platí: čím více “pipelines“ grafický procesor má, tím více bodů dokáže v jednom okamžiku (tedy souběžně) zpracovávat. V součastné době má nejvíce grafických karet 8 “rendering pipelines“, vyšší třída jich má 12 a drahé špičkové karty 16.
Datum: 04.03.2006 | Oznámkujte článek jako ve škole: | | Průměrná známka: 2 | Zobrazeno: 28310x |
Komentáře k článku
Pro možnost přidání komentáře k článku se prosím přihlaste.
Související články
- 05.02.2009 - Stavíme PC – Nový návod na stavbu počítače
- 31.01.2008 - Stavíme server – 3. část: Vybíráme server
- 30.11.2007 - Technologie Blu-ray
- 18.08.2007 - Stavíme server – 2. část: Trocha teorie neuš...
- 10.08.2007 - Srovnání notebooků: Jaký je pro vás ten vhodn...
- 06.08.2007 - Stavíme server – 1. část: Preview
- 03.07.2006 - Detailný prehlad vnútrajšku PC
- 13.05.2006 - Detailní návod na ztišení HDD
- 09.05.2006 - Jak ztišit svůj PC
- 14.04.2006 - Jak funguje PC - co se v něm vlastně děje
- 25.03.2006 - Rozbor HDD
- 10.03.2006 - Jak postavit PC
- 24.02.2006 - Zdroj
- 24.02.2006 - Počítačové skříně
- 24.02.2006 - Základní deska