VSEOHW.NET - Vše, co chcete vědět o hardware

Home > Články > Stavíme PC – Nový návod na stavbu počítače
Nepřihlášený návštěvník

Stavíme PC – Nový návod na stavbu počítače

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

Připravil jsem si pro vás čtenáře článek o stavbě PC. Jistě takový na Vseohw.net již je, avšak i PC se stále vyvíjí a přichází nové technologie. Proto je lepší mít také mladší návod s moderními komponenty. Nejprve si tedy něco málo řekneme o všech částech, z nichž budeme nové PC skládat.

Info: Autor článku nenese zodpovědnost za zničený HW špatnou manipulací nebo chybným zapojením vašich komponent. Článek slouží jen jako pomoc při pochybnostech o stavbě. Pokud si nejste jisti, raději stavbu přenechejte odborníkům a popřípadě si přečtěte důkladně manuál. Dále bez souhlasu autora nelze kopírovat jakýkoli materiál (fotografie, screenshoty, text atp.) z tohoto a jiného článku umístěného na Vseohw.net. Děkuji.

Case (Skříň)

Case, neboli skříň, je důležitá součást počítače, avšak není nutná. PC šílenci, třeba jako já, máme zrovna teď základní desku položenou jen tak na stole. To je ale veliký risk. Musíte si dávat pozor, abyste si na základní desku nevylili čaj (nastal by zkrat), nebo aby vám na desku nešlápl váš domácí mazlíček,... jako třeba mé kočky. Nastalo by poškození PCB a také možný zkrat nebo zlomení plošného spoje. Mé kočky ale jsou chytré a když mi vlezou na PC stůl, desku opatrně překročí a já dále pokračuji v práci.

Pro běžné uživatele, ostatní obyčejné lidi a jiné PC experty je skříň důležitá součást počítače. Chrání vůči vnějším nežádoucím vlivům, mechanickému poškození, tekutinám a celkově drží počítač pohromadě. Díky tomu se dá také PC snadno přenášet. V některých případech i pomáhá k lepšímu chlazení komponent díky proudění vzduchu.

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

Nezapomeňte vybírat skříň tak, aby pasovala rozměry na vaši základní desku. Na Micro-ATX desku pořiďte ATX nebo M-ATX skříň. Na ATX desku pořiďte ATX skříň. Na serverovou E-ATX desku kupte skříň, aby se tam vaše deska vešla. Vždy platí, že menší desku do větší skříně narvete, avšak naopak nikoli. Tak se podle toho zařiďte ;-).

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

PSU (Zdroj)

Zdroj je součástka, bez které by celý počítač nefungoval. V dnešní době jsou prodávány jen zdroje ATX verze 2.0 nebo 2.2. Starých AT zdrojů v bazarech si ani nevšimněte. Zdroje mají mnoho faktorů, na které je doporučeno brát zřetel. Dnešní doba si žádá výkonné zdroje s množstvím SATA a PCIe napájecích konektorů. Máte také na výběr mezi aktivním a pasivním PFC, přičemž každé má své výhody i nevýhody. I když se zdá, že vývoj zdrojů zaostává za ostatním počítačovým zbožím, není tomu tak. Vědci totiž vyvinuli zdroje s účinností až 85%, to znamená, že jen 15% energie se přemění na nějakou jinou formu energie, například tepelnou. Zdroje staršího data totiž účinnost nemají tak vysokou. A tedy mají horší poměr příkon:výkon. Jinak doporučuji kupovat zdroje raději nové a trochu dražší (kolem 1400 Kč s DPH a více). U nich máte jistotu kvality, tichosti a spolehlivosti a také máte jistotu, že u nich naleznete 24 pinový napájecí konektor základní desky, přičemž některé zdroje umí mít i odpojitelné 4 piny a 24 pinového konektoru se rázem stane 20 pinový, což je vhodné pro starší základní desky. Vhodné je tedy koupit v dnešní době zdroj s 24 pinovým konektorem, protože 20 pin je kompatibilní též. Popřípadě pokud to podporuje zdroj, má 4 piny oddělitelné,... anebo redukce.

CPU (Procesor)

Procesor je takové srdce počítače. Ne nadarmo se mu v angličtině říká „Central Processing Unit“ volně přeloženo jako „Centrální zpracovávací jednotka“. Důležité je slovo centrální. Přes procesor proudí všechny úlohy z operační paměti, které je potřeba propočítat. Procesor je po spočítání pošle zpět do operační paměti a rozhodne jak s nimi naloží, zdali data pošle do monitoru, pevného disku nebo do síťové karty... Dnešní článek je o počítači se 4 jádrovým procesorem, tedy pro dnešní dobu již se stává standardem. Po příchodu dvou jádrových procesorů si je všichni masivně kupovali, a tak se z dual-core CPU stal rychle standard. Se čtyř jádrovými to půjde poněkud pomaleji. Co se koupě procesoru týče, výběr závisí na vás, avšak musí být kompatibilní patice. Ani to však neznamená, že máte vyhráno. Raději se podívejte na web výrobce desky, koukněte na onen konkrétní typ, který kupujete, a ověřte kompatibilitu.

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

Motherboard (Základní deska)

Po CPU je základní deska prakticky jako druhé srdce počítače. Respektive tělo. Jako je na lidské tělo připojena spousta orgánů a končetiny, na základní desku jsou připojeny operační paměti, procesor, chladič procesoru, grafická karta (pokud nepoužíváte jen integrovanou) a další přídavné karty do PCI, PCI Express x1. Viz case, hleďte na formát základní desky a podle toho se zařiďte a kupte odpovídající skříň.

RAM (Operační paměť)

Aneb paměti není nikdy dost, obzvláště když je velice rychlá a ještě k tomu ve dvoukanálovém režimu. Do svého nového stroje jsem si koupil 2x(2x2GB). To jest 8GB operační paměti ve dvoukanálovém režimu. Paměti jsou typu DDR2. Stojí však velice málo, především díky zvyšující se poptávce a klesajícím cenám DDR3 modulů. DDR2 moduly se musí logicky zlevňovat ještě drastičtěji.

Do pamětí jsou nahrávána všechna data, která jsou počítána procesorem. RAM také slouží jako odkladiště pro systémové procesy operačního systému. Díky tomu jsou ihned rychle přístupné díky téměř nulové přístupové době a rychlosti v řádech i 8GB/s. Kupování paměti - musí odpovídat typ pamětí, například DDR, DDR2 DDR3

HDD / SSD (Pevný disk)

Pevný disk je součást PC, na níž se ukládají data. HDD tedy „Pevný disk“ je velice náchylnou součástí počítače, a to především v zapnutém stavu, když se plotny točí. SSD tedy skutečně pravý pevný disk, neobsahuje žádné pohyblivé součásti. Čistě jen NAND flash SLC nebo MLC čipy. SSD jsou zatím na svém počátku a zatím se do nich nevyplatí, dle mého názoru, investovat. Naštěstí vývoj klasických plotnových disků jde stále rychle dopředu a tak se i dnes setkáváme s 1TB a dokonce už i s 2TB disky.

Graphic card (Grafická karta)

Dnes existují takové skvělé technologie nazývané Hybrid SLI a Hybrid CrossFire, což umožňuje spojit výkon integrovaného grafického jádra a přídavné grafické karty. Avšak pro obyčejné uživatele stačí jedna grafická karta nebo dokonce i integrovaná. Do kanceláří a na nenáročný domácí počítač stačí grafika integrovaná. Pro hráče her už je zapotřebí grafická karta lepší přídavná. Dnes je standard PCI Express x16, ale setkáte se v pohodě ještě se starým hojně používaným AGP.

Sound card (Zvuková karta)

Zvuková karta bývá většinou přímo na desce v podobě zvukového čipu a vývodu na výstupy a vstupy. Říkám většinou, neboť třeba ryze serverové desky zvukové karty nemají. K čemu, že? Aby si administrátoři pouštěli v serverově, kde nejde slyšet ani vlastního slova, písničky? Nikoli. Zvuková karta by jim jen překážela. Jako třeba já. Nyní jedu na serverové desce položené na stole s integrovaným grafickým jádrem ATI Rage 8MB. Zvukovou kartu jsem si „zapíchl“ do PCI abych mohl poslouchat nekvalitně alespoň pár MP3. Tedy jsem řekl, že zvukové karty jsou i přídavné, a tedy buďto do PCI, PCI Express x1 nebo do USB. Každá se hodí jinak. Kartu do USB je možno zapojit do jakéhokoli počítače snadno a i tak snadno nainstalovat ovladače. Je skladná a snadno přenosná, přičemž rušení je malé, ne-li skoro žádné, neboť zvuková karta do USB je mimo skříň. USB karta mlřže být rovněž vhodným doplňkem k notebooku. Zapojíte ji do USB hubu společně s dalším USB příslušenstvím a doma jen zapojíte jeden kabel a je to.

Další přídavné karty a příslušenství

Jako další karty můžete použít přídavné zvukové karty, televizní karty, přídavné řadiče SATA, USB, FireWire, RAID a to buďto do PCI nebo do novějšího PCI Express x1. Pokud stavíte server poohlédněte se klidně i po přídavné kartě PCI-X. Další volitelné příslušenství jsou například reproduktory, sluchátka a další věcičky. Zatímco důležité příslušenství, pokud neovládáte PC/server přes vzdálenou plochu, je monitor, klávesnice a myš. Výběr těchto komponent je čistě na vašem gustu.

Sestava:

• CPU: AMD Phenom X4 9550, 2.2GHz, 4MB L2 + L3, AM2+, HyperTransport 3.0
  • MB: Asus M3N78-EM, AM2+, Express Gate, HDMI, Hybrid SLI, nVidia GF 8300
  • PSU: Fortron 500W Blue Storm 2, aktivní PFC, ATX v2.2, účinnost 85%
  • RAM: (2x) Kingston 2x 2GB dual, 1066MHz, DDR2, CL7, pasivní chlazení
  • Case: Thermaltake WingMA, Micro-ATX, s wind tunelem
  • GPU: Integrované na základní desce
  • HDD: Seagate 200GB SATA

Asi se divíte, že si pořizuji takovýto silný počítač a grafiku nechávám integrovanou. Když jsem byl menší a stavěl jsem si svůj minulý počítač, šlo mi o grafický výkon na nějaké bláznivé hry, dnes nikoli. Jde mi především o výpočetní výkon a rychlost spouštění a běhu aplikací. S integrovanou grafikou se dají hrát starší hry jako Unreal Tournament 2003, Call of Duty, Need For Speed Underground 2 a ještě starší Atomic Bomberman, DOSové hry, takže pohoda. Navíc počítač chci i jako multimediální centrum. S tím souvisí přehrávání 720p a 1080p videí. S takto výkonným CPU nebudu potřebovat ani akceleraci přehrávání přídavného výkonnějšího grafického jádra. Je to de facto takový multimediální server na práci, komprimaci a dekomprimaci videa (potřeba výkonný CPU), grafiku a úpravu fotek (potřeba hodně RAM).

Skládání PC

Nyní přistoupíme na samotné složení PC. Budu vám vše vysvětlovat do detailů a v jednotlivých krocích tak, abyste to každý pochopil :-). Jednu radu ihned na úvod. Až budete rozvádět a zapojovat kabely do komponentů a desky, dbejte na dobré uspořádání kabelů a snažte se je nezamotávat zbytečně do sebe. = cable management

1. krok – Připravte case

Na úplný začátek si připravte skříň (resp. case). Odstraňte bočnici a vyndejte manuály a další volné příslušenství. Pomalu a důkladně prohlédněte celou skříň, zdali nenajdete něco, co by mohlo ovlivnit budoucí stavbu PC, například křivá skříň, ohnuté plechy, stav neodpovídá popisu v obchodu... Nevím co dál vyjmenovat, ale všímejte si věcí, které by mohly narušit stavbu PC.

Připravili jsme si skříň a otevřeli jednu bočnici, vyndali příslušenství a nyní nás čeká odstranění záslepek pro různé pozice. Například pozice pro karty nebo 5,25“ pozice, zadní I/O panel atd. Podívejte se kolik máte 5,25“ zařízení a kolik máte karet a podle toho přizpůsobte odstraňování záslepek. Můžete i myslet do budoucna nebo pokud víte, že budete nějaké příslušenství kupovat. Pak si case připravte podle sebe.

Další pod-krok je připravení a našroubování šroubků na kterou se poté umístí základní deska. Je to důležité, neboť nemůžete desku přišroubovat přímo ke skříni. Podle velikosti své desky, přišroubujte příslušný počet šroubků. Teď když instaluji svoji desku do skříně, jsem si všiml, že v sáčku, nejsou žádné šroubky pro uchycení desky. To je proto, že moje skříň již má místo šroubků výstupky, a tak nejsou potřeba šroubky. Koukám, že i počítačové skříně se vyvíjejí. Takže šroubky montuje v závislosti na vaší skříni. Pokud tam šroubky budou a výstupky nebudou, tak je našroubujte.

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

2. krok – Instalace zdroje a základní desky

Šroubky máme vyřešené a nyní zbývá vložit a upevnit zdroj. Ten upevníte dozadu čtyřmi, pro změnu také, šroubky. Dbejte na použití správných šroubků. Nesmí být velké ani malé (tzn. nesmíte rvát do závitů velké šroubky a malé by se zase protáčely a nedržely). Vložte zadní plechový I/O panel a zacvakněte. Poté vložte opatrně základní desku a mírně tlačte tak, abyste mohli přišroubovat desku ke skříni. Tlačit proto, že deska bude mít menší odpor díky I/O panelu, který má na sobě jakási pérka. Poté již šroubujte šroubky. Po našroubování všech, pomalu a postupně každý šroubek povolte a znova utáhněte, abyste odstranili napětí, které by se zde mohlo skrývat.

3. krok – Vložení procesoru a operačních pamětí

Otevřete socket (patici) dle návodu k vaší základní desce a opatrně a správně vložte procesor. Dbejte na správné otočení procesoru. Zlatý růžek by se měl shodovat s bílým růžkem na základní desce. Já to dělám jednoduše. Podívám se na piny procesoru a socketu (patici) a vidím. Vložte procesor. Někdy musíte vynaložit mírný tlak, aby procesor plně zapadl do patice. Nyní zbývá jen uzavřít patici páčkou, kterou jste na začátku otevírali.Opět musíte mírně tlačit. Je možné že bude patice trochu jakoby praskat, toho se ale nebojte. Vše bude OK. Nevím proč, ale mně, takovému zkušenému PC expertovi, se při instalaci procesoru klepaly nohy a trochu i ruce. :-D Nikdy se mi nic podobného nestalo. To bylo asi tím, že jsem poprvé držel v ruce quad core procesor a tak jsem se o něj strachoval, že jsem byl nervózní.

No, instalaci procesoru máme za sebou a nyní je načase operační paměť. Otevřete RAM sloty a správně vložte operační paměti do připravovaných slotů. Správně je míněno, že zobáček ze slotu musí zapadat do volného místa v operačním modulu. Mírně přitlačte, aby opět, ale jiné krajní, plastové zobáčky zapadnuly do děr v operačních modulech. Pokud chcete paměti nechat pracovat ve dvoukanálovém režimu. Zapojte je dle manuálu ke své desce. Obvykle to bývá u Intelu ob-jeden slot a u AMD hned vedle sebe. Zjednodušeně řečeno, vždy ve dvou souhlasných barvách.

Info: Někdy je dobré jen vložit desku, procesor s chladičem a operační paměti (+ popřípadě grafiku) a vyzkoušet, zdali vše funguje. Máte menší šanci, že se vám zničí všechny komponenty při nějaké chybě. To se ale snad ani stát nemůže.

4. krok – Chladiče, mechaniky a pevné disky

Obvykle je nutno odstranit přední panel skříně. To provedete většinou uvolněním plastových zobáčků. Poté je třeba panel odebrat a dostáváme se ke kabeláži a konektorům ze předního panelu. Nás zajímá zapojení mechanik do 5,25“ pozice. Odeberte záslepku z panelu a vložte do skříně mechaniku(y) (obvykle CD/DVD-RW, BD-RE). Opět zacvakněte přední panel a šoupejte mechanikou dokud nebude v souladu s předním panelem. Poté zašroubujte mechaniku šroubky ke skříni.

Pevné disky zapojte podobným způsobem, avšak nemusíte odstraňovat přední panel. Jednoduše vložíte do pozic a zašroubujete. Po otevření druhé bočnice máte přístup z druhé strany a máte tak na výběr, chcete-li zašroubovat mechaniky a disky i z druhé strany. Mechaniky nemusejí, ale u pevných disků to doporučuji. Opět zde máme možnosti, pokud někdo má skříň s plastovými úchyty disků a mechanik. Pak samozřejmě nepoužije šroubky, ale provede vše pomocí těchto plastových udělátek.

Poslední pod-krok je nainstalování chladičů a ventilátorů. Ventilátory (pokud nebyly originálně součástí case), můžete umístit dopředu před HDD nebo dozadu za procesor jako odfuk tepla. A samozřejmě další a další možné chladiče jako pod HDD, chladící boxy atd. Nesmíte zapomenout nainstalovat chladič na procesoru. Je k tomu návod, ale i sedlák vše zvládne levou zadní bez návodu.

5. krok – Zapojování kabeláže a napájení

Zapojte 4 pinové napájení procesoru a 20 popřípadě 24 pinový napájecí konektor základní desky. Následně zapojte MOLEXy a SATA napájení do pevných disků a mechanik a dalších zařízení. Pokud stavíte server nezapomeňte zapojit i přídavný 8 pinový konektor. Pokud na něj nemáte speciální zdroj, lze koupit redukci ze 4 pinového napájení procesoru na 8 pinový konektor. Aby se vám všechna zařízení hlásila, je nutné spojit základní desku a mechaniky a zařízení datovými kabely. Použijte příslušné kabely jako například IDE kabel, SATA kabel, vývody USB na zadní pozici atd. Důležité: Nezapomeňte podle manuálu ke své desce zapojit tlačítka jako power, reset, led atd. Nejdůležitější je však jen power.

6. krok – První zapnutí počítače

Zapojte napájecí kabel do zásuvky a spojte se zdrojem. Na zdroji přepněte přepínač na 1 jako zapnuto a zapněte počítač. BIOS by vám měl nahlásit nově připojená zařízení a procesor a nabídnout vám volbu pro default nastavení (u Asus – klávesa F2). Poté najeďte do BIOSu ručně. Většinou musíte stisknout DEL, avšak u každého výrobce je klávesa pro vstup do BIOSu jiná. V BIOSu nastavte primární bootování z optické mechaniky. Chcete-li, upravte si BIOS i jinak. Vložte instalační disk a po uložení nastavení a restartu by vám měl počítač automaticky nabootovat CD.

Stavíme PC – Nový návod na stavbu PC

7. krok - Instalace operačního systému

Když již máme vyzkoušen systém a vše funguje jak má, je na čase přejít k instalaci operačního systému. Pro to je nutno jít do BIOSu a nastavit prvotní bootování z optické mechaniky nebo také podle výrobce vaší desky zmáčkněte při startu příslušnou klávesu, aby BIOS věděl z čeho prvotně bootovat. U desek Asus je to klávesa F8. Instalujte cokoli podporovatelného. Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows Server 2003/2008, Windows Home Server a spousty distribucí Linuxu, například SUSE Linux, Mandriva, Fedora, Slax, Ubuntu atd. Ještě znám React OS, o kterém jsem na vseohw.net také již psal. Pokud budete mít správně nastavenou síť a server, klidně můžete nabootovat jako klient i přes místní síť - LAN.

Závěr

Doufám, že vám můj článek alespoň trochu přiblížil vnitřnosti a stavbu počítače a snad již teď máte menší strach ze všech těch kabelů, desek a čudlíků.

Co oceňuji na svém novém stroji? Především funkci Express Gate na základní desce, což není nic jiného než spuštění takového jednoduchého operačního systému jen pro internet nebo IM komunikaci. Tohoto budu hojně využívat, budu-li nucen něco rychle zjistit na internetu. Například budu mít nedostatek času a nebudu chtít zavádět plnohodnotný operační systém. Já vím s 8GB operační paměti a se čtyřmi jádry v procesoru se i sebenáročnější systém spustí během chvilky, ale což o to.

© Čestmír Suchý
Datum: 05.02.2009 | Oznámkujte článek jako ve škole:
| Průměrná známka: 1 | Zobrazeno: 44356x